top of page

אתם מעבירים עוד שיעור בהרצאה, ומשאלות הסטודנטים אתם מבינים שכל האחריות על הלמידה בכיתה – נמצאת בידיכם. אם תשכחו להגיד משהו – הסטודנטים פשוט לא ידעו.
שיטת הג'יקסו מעבירה את האחריות ללמידה לסטודנטים, ומאפשרת להם להתנסות בלמידת נושא מסוים בקורס בעצמם.

שיטת ה-Jigsaw, ששמה לקוח ממשחק ההרכבה "ה-Jigsaw פאזל", היא שיטה של למידה שיתופית שבה הסטודנטים עובדים ביחד כדי להשלים משימה או לפתור בעיה. לרוב כוללת שיטה זו חלוקה של הכיתה לקבוצות קטנות, כאשר לכל סטודנט ניתנת האחריות להפוך למומחה בהיבט מסוים של התוכן וללמד את שאר חברי הקבוצה כדי לעמוד במטרה הקבוצתית. ההיבטים השונים שכל אחד מהסטודנטים בקבוצה למד, מתאחדים כמו פאזל לכדי הבנה שלמה יותר של החומר הנלמד.

לשיטה זאת מספר מטרות מרכזיות:

אחריות על הלמידה – שיטה הדורשת מהסטודנטים ללמוד באופן פעיל ולקחת יותר אחריות על תהליך הלמידה שלהם.

1

שיפור מיומנויות חברתיות – התנסות בלמידה ועבודה קבוצתית. משפר יכולות תקשורת בין-אישית ופתיחות למגוון דעות.

משפר יכולת למידה עצמית – סטודנטים משפרים מיומנויות הקשורות ללמידה עצמית: מאיסוף החומרים, דרך הלמידה עצמה ועד העברת החומר למישהו אחר.

מהלך הפעילות:

ארגון קבוצות האם – הסטודנטים מחולקים לקבוצות אם, כאשר לכל סטודנט בקבוצה מוגדר החלק שלו בלימוד המשותף.

1

למידה אישית  הסטודנטים מקבלים את ההנחיות ו/או החומרים הדרושים להם על מנת להתמחות בנושא שלהם. ניתן לתת להם להשלים מטלה קצרה כך שהם ידעו שהם הגיעו לרמת הידע הנדרשת.

למידה בקבוצות מומחים – קבוצות המומחים נפגשות ודנות בחומר.

הוראת עמיתים בקבוצות האם – הסטודנטים חוזרים לקבוצות האם ומלמדים אחד את השני את נושאי המומחיות שלהם.

מטלה מסכמת אישית – מטלה מסכמת אישית לכל סטודנט, הבודקת את הידע שלו בכלל הנושאים. ניתן לעשות תחרות בין קבוצות – למשל, הקבוצה עם הממוצע הגבוה ביותר מקבלת נקודת בונוס לציון.

(בונוס) דיון כיתתי – התייחסות לנושאים שהיו יותר מורכבים להבנה, לשאלות שעלו וכד'.

קבוצת מומחים 2

קבוצת מומחים 4

קבוצת מומחים 1

קבוצת מומחים 3

קבוצות אם

מה מחקרים מראים?

מחקרים הראו שלמידה שיתופית תורמת להישגים של סטודנטים¹˒², משפרת את הגישה שלהם כלפי הנושא הנלמד¹ ומסייעת להתמדה שלהם¹. 


בשנת 2022 פורסם מאמר סקירה³ על שימוש בשיטת ה-Jigsaw בסביבה האקדמית, שהצביע על כך שהשיטה יעילה בשיפור ידע ומיומנויות של סטודנטים וכן בהעלאת המוטיבציה שלהם ללמידה. כמו כן, הממצאים שנאספו הצביעו על כך ששיטה זאת מקדמת תקשורת בין אישית ויעילה בהעלאת הביטחון העצמי ותחושת הערך העצמי של הסטודנטים.  


שיטת ה-Jigsaw נמצאה כיעילה בלימודי קורסים בפקולטה להנדסה גם מבחינת עמידה במטרות הלמידה וגם בחיזוק מיומנויות רכות כמו תקשורת בין אישית וביטחון עצמי⁴˒⁵


מחקר משנת 2008 שבחן שילוב של שיטת ה-Jigsaw במהלך לימודי קורס בכימיה הראה שכיתה שלמדה בעזרת טכניקת Jigsaw הצליחה יותר במענה על שאלות על החומר מאשר קבוצה שלמדה באופן מסורתי


במאמר מ-2001, סטודנטים למדעי המחשב מהאקדמיה הימית של ארה"ב, מצאו את השיטה הזאת כתורמת ללמידה


מחקר מאוניברסיטת יוסטון שנערך ב-2013 הראה ששימוש ב-Jigsaw בקורס פסיכולוגיה קוגניטיבית, שיפר את היכולת של הסטודנטים להסביר עקרונות קוגניטיביים לאחרים, והעלה את תחושת הערך העצמי שלהם

לשלבי בניית הפעילות קראו כאן: 

הערכת הסטודנטים

4

העברת הפעילות בכיתה

3

הצגת הפעילות לסטודנטים

2

תכנון הפעילות

1

תכנון הפעילות

 

בחרו נושא שיש לו מספר היבטים שניתנים ללמידה עצמאית ללא תלות אחד בשני, בין 6-4 היבטים שונים. 

1

הגדירו לעצמכם מה אתם רוצים שהסטודנטים ידעו עבור כל היבט. נסו לוודא שעומס החומר מתחלק בצורה יחסית שווה בין ההיבטים השונים. 

תכננו זמנים: הקציבו זמן מוגדר לכל אחד מחלקי הפעילות. ודאו שיש לכל סטודנט זמן לעבד את החומר באופן אישי.

 

נסחו את המטלות האישיות והקבוצתיות:

מטלה לבדיקת הלמידה האישית: לאחר קריאת חומר הלימוד הנדרש, הנחו את הסטודנטים לסכם לעצמם: מהן הנקודות המרכזיות / מהם היתרונות / חסרונות של היבט זה, מהם הקשיים שעולים בהקשר של היבט זה / אילו תפיסות שגויות עלולות לצוץ בעת למידת הנושא?

מטלה לבדיקת הלמידה הקבוצתית: חשבו על פעילות שתאפשר ביצוע סינתזה למידע שהסטודנטים למדו בחלקים השונים. למשל, תנו להם לנתח מקרה, לפתור בעיה, לכתוב נייר עמדה, לערוך השוואה בין ההיבטים – משימה המשלבת את הידע מכל הקבוצות. למשל, בהמשך לדוגמה הקודמת של התמודדות עם אותה בעיה בעזרת פונקציות או עקרונות מתמטיים שונים, במטלה הקבוצתית ניתן להשוות בין השימוש בפונקציות השונות לפי פרמטרים של משך ריצה, מספר שורות קוד, אלגנטיות הפתרון וכד'. 

האופציה הפשוטה ביותר (שגם עונה על המטרה) היא קיום בוחן קצר המתייחס לכל ההיבטים, שכל הסטודנטים צריכים לענות עליו באופן אישי.

מצאו את מקורות המידע הרלוונטיים שמהם אתם מעוניינים שהסטודנטים ילמדו. במידת האפשר, נסו למקד את הסטודנטים בחלקים הרלוונטיים לכל קבוצה (למשל, העמודים הרלוונטיים לכל קבוצה מתוך פרק מספר או מאמר). לדוגמה, ניתן לחפש מאמרים שמציגים את ההיבטים השונים ולתת לכל קבוצת מומחים ללמוד מאמר אחר. ניתן לתת לסטודנטים יד חופשית במציאת מקורות המידע, אבל כדאי לקחת בחשבון שהם יכולים להגיע למקורות לא מדויקים ולהטעות את חבריהם לכיתה. בנוסף, ניתן להשתמש בפעילות כפעילות סיכום/חזרה על החומר. למשל באופן הבא: בקורס המתמודד עם בעיות חישוביות או של לימוד קוד, ניתן להגדיר לכל קבוצה להתמודד עם המטלה בעזרת שימוש בפונקציה/עקרון מתמטי אחרים. בצורה כזאת ניתן לראות כיצד ניתן להתמודד עם אותה בעיה בדרכים שונות.

אם רוצים להשתמש בשיטה זו מספר פעמים במהלך הקורס, כדאי לתעדף משך זמן ארוך יותר לכל אחת מהפעמים שבהם עושים את הפעילות, לעומת מספר חזרות רב יותר

הבא

מקורות מידע:

  1. Springer, L., Stanne, M. E., & Donovan, S. S. (1999). Effects of small-group learning on undergraduates in science, mathematics, engineering, and technology: A meta-analysis. Review of educational research, 69(1), 21-51.‏

  2. Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Stanne, M. B. (2000). Cooperative learning methods: A meta-analysis.

  3. Montazeri Khadem, A., Khoshkholgh, R., Vafi Sani, F., & Dolatabadi, Z. (2022). Using the Jigsaw (Puzzle) Method in Academic Environments: Benefits and Challenges. Medical Education Bulletin, 3(2), 459-467.

  4. Bin Darusman, A. H., & Binti Omar, Y. (2020, December). Effectiveness of the Jigsaw Method in Teaching Programmable Logic Controller. In 2020 Sixth International Conference on e-Learning (econf) (pp. 259-262). IEEE. https://doi.org/10.1109/econf51404.2020.9385514

  5. Reba, P., Susithra, N., Deepa, M., & Santhanamari, G. (2022). Effective Teaching of Electric Circuit Analysis through Jigsaw Cooperative Learning Method. Journal of Engineering Education Transformations, 36(1)https://dx.doi.org/10.16920/jeet/2022/v36i1/22136

  6. Doymus, K. (2008). Teaching chemical bonding through jigsaw cooperative learning. Research in Science & Technological Education, 26(1), 47-57. https://doi.org/10.1080/02635140701847470

  7. Burkhardt, J., & Turner, P. R. (2001, October). Student teams and jigsaw techniques in an undergraduate CSE project course. In 31st Annual Frontiers in Education Conference. Impact on Engineering and Science Education. Conference Proceedings (Cat. No. 01CH37193) (Vol. 2, pp. F3D-12). IEEE. https://doi.org/10.1109/FIE.2001.963742

  8. Crone, T. S., & Portillo, M. C. (2013). Jigsaw variations and attitudes about learning and the self in cognitive psychology. Teaching of Psychology, 40(3), 246-251. https://doi.org/10.1177/0098628313487451

bottom of page